Nie ma nic gorszego niż wyruszyć na wakacje, aby utknąć na lotnisku lub w porcie promu na wiele godzin z powodu opóźnień.

Porównanie kwot ubezpieczenia podróżnego

Dlatego opłaca się wiedzieć, czy możesz być uprawniony do odszkodowania i jak go dochodzić.
W tym przypadku korzystamy z Państwa praw i tego, co muszą Państwo wiedzieć….

Jakie są moje prawa w przypadku opóźnienia lotu oraz ile odszkodowania za opóźniony lot ?

Jeśli podróżują Państwo z europejskiego lotniska lub z linii lotniczych UE, prawo UE stanowi, że linia lotnicza musi zapewnić Państwu „opiekę i pomoc”, jeśli Państwo się znajdują:

  • pokonanie trasy krótszej niż 1500 km i opóźnienie o ponad dwie godziny
  • podróż na trasie między 1500 km a 3500 km z opóźnieniem przekraczającym trzy godziny
  • przekroczenie 3500 km i opóźnienie o ponad cztery godziny.

Oznacza to, że linia lotnicza musi zapewnić Ci wyżywienie i napoje (zazwyczaj w formie bonów), telefoniczne połączenia, zakwaterowanie w przypadku opóźnienia w nocy oraz transport do i z miejsca zakwaterowania (lub domu).
Jednak według Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w niektórych przypadkach (na przykład podczas poważnych zakłóceń), Twoja linia lotnicza może nie być w stanie zaoferować tego rodzaju pakietu pomocy socjalnej dla wszystkich.
Jeśli tak się stanie, a w końcu kupujesz jedzenie i płacisz za hotel sam, powinieneś zatrzymać paragony, aby móc odzyskać koszty później. Po prostu nie daj się ponieść – Twoja linia lotnicza prawdopodobnie zwróci Ci tylko to, co uważa za „rozsądne koszty”.

Czy mam prawo do wypłaty gotówki?

Zgodnie z rozporządzeniem UE nr 261/2004 może przysługiwać odszkodowanie w wysokości do 600 EUR (2400 złoty) w przypadku, gdy lot dotrze do miejsca docelowego z ponad trzygodzinnym opóźnieniem – dotyczy to podróży z europejskiego portu lotniczego lub linii lotniczych UE.

Wysokość odszkodowania zależy od długości podróży:

Jeśli podróżujesz na odległość mniejszą niż 1500 km, a Twój lot jest opóźniony o ponad trzy godziny, możesz ubiegać się o 250 euro (1000 złotych).Jeśli podróżujesz na dystansie od 1500 km do 3500 km, a Twój lot jest opóźniony o więcej niż trzy godziny, możesz ubiegać się o 400 euro (1600 złotych).
Jeśli podróżujesz na dystansie przekraczającym 3500 km, a Twój lot jest opóźniony o więcej niż trzy godziny, możesz otrzymać 300 euro (1200 złotych).

Jeśli lot jest opóźniony o więcej niż cztery godziny, możesz otrzymać €600 (2400 zł).

Uważaj na…

Linia lotnicza może odmówić wypłaty odszkodowania w przypadku opóźnienia lotu spowodowanego „nadzwyczajnymi okolicznościami”.

Mogą to być ekstremalne warunki pogodowe, strajki i czynniki przyrody, takie jak chmura pyłu wulkanicznego na Islandii w 2010 roku.
We wrześniu 2015 r. Trybunał Europejski stwierdził, że w przypadku usterek technicznych samolotu nie można sklasyfikować jako okoliczności nadzwyczajne – jedynymi wyjątkami są przypadki ukrytych usterek produkcyjnych lub uszkodzeń samolotu spowodowanych sabotażem lub terroryzmem.
Należy pamiętać, że jeśli lot jest poważnie opóźniony z powodu nadzwyczajnych okoliczności, nadal należy się pakiet opieki społecznej.

Co zrobić, jeśli podróżuję promem?

W przypadku podróży promem do kraju UE lub wyjazdu z tego kraju z opóźnieniem przekraczającym 90 minut należy zapewnić wyżywienie i napoje oraz, w razie potrzeby, nocleg.
Należy również zaoferować alternatywny rejs lub pełny zwrot kosztów, płatny w ciągu siedmiu dni.
Przepisy UE stanowią również, że w przypadku opóźnienia można domagać się odszkodowania w wysokości 25% ceny biletu:

  • Jedna godzina w przypadku podróży trwającej do czterech godzin
  • dwie godziny w przypadku podróży trwających od czterech do ośmiu godzin
    trzy godziny w przypadku podróży trwającej od ośmiu do 24 godzin
  • Sześć godzin w przypadku podróży trwającej dłużej niż 24 godziny.
  • Jeśli opóźnienia są dwa razy większe niż podane powyżej, przysługuje Ci odszkodowanie w wysokości 50% ceny biletu.

Jak dochodzić odszkodowania?

Jeśli latasz i uważasz, że masz prawo do odszkodowania, skontaktuj się z linią lotniczą lub sprawdź jej stronę internetową, aby dowiedzieć się, jak złożyć wniosek. Zazwyczaj trzeba będzie wypełnić formularz.
Jeśli nie ma standardowego formularza reklamacyjnego, można skorzystać z szablonu na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego i wysłać go do linii lotniczych.
Nie ulegaj pokusie korzystania z usług firmy reklamacyjnej w celu złożenia reklamacji, ponieważ pobiera ona za Ciebie opłatę.
Jeśli podróżujesz promem, skontaktuj się z armatorem. Firma musi wypłacić odszkodowanie w ciągu jednego miesiąca od złożenia wniosku, ale należy pamiętać, że jeśli kwota odszkodowania jest niższa niż 6 euro (24 złote), nie musi jej wypłacać.

Co zrobić w przypadku lotów z liniami lotniczymi spoza UE?

Jeśli nie korzystasz z linii lotniczych UE, nie masz takich samych praw do odszkodowania. Zamiast tego, Twoje prawa będą zależeć od warunków Twojej linii lotniczej.
Według Urzędu Lotnictwa Cywilnego większość linii lotniczych opiera swoje warunki na warunkach zalecanych przez Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego. Oznacza to, że jeśli lot jest opóźniony, należy zaoferować Ci wybór pomiędzy późniejszym lotem, alternatywnym transportem lub zwrotem kosztów.

W jaki sposób Brexit wpłynie na unijne przepisy dotyczące odszkodowań?

Oczywiście teraz, gdy Wielka Brytania opuszcza UE, przepisy dotyczące odszkodowań za loty i przeprawy promowe mogą się zmienić w przyszłości.
Twierdzimy że na razie można nadal korzystać z przepisów prawa, aby się chronić i zgłaszać roszczenia w zwykły sposób. Jednak po opuszczeniu UE przez Wielką Brytanię rozporządzenie to przestanie obowiązywać w stosunku do Wielkiej Brytanii do czasu, gdy rząd będzie w stanie ustanowić podobny akt prawny w prawie brytyjskim.
Podobne przepisy dotyczące promów (UE 1177) i podróży koleją (UE 1371), które stanowią podstawę przysługującego nam prawa do opóźnień i odwołań, mogą również zostać zmienione przez Brexit.