Definicja: Osoba posiadająca wykształcenie prawnicze, w szczególności osoba, której zawód polega na doradzaniu innym w sprawach prawnych lub reprezentowaniu ich w procesach sądowych.

Adwokat biznesowy może być kluczową częścią zespołu doradczego, bez względu na to, na jakim etapie znajduje się Twój biznes. Kiedy potrzebujesz prawnika? Chociaż odpowiedź zależy od Twojej firmy i Twoich szczególnych uwarunkowań, warto skonsultować się z nim przed podjęciem decyzji, która może mieć konsekwencje prawne. Obejmują one tworzenie spółek osobowych lub korporacji, sprawdzanie zgodności z przepisami, negocjowanie pożyczek, uzyskiwanie znaków towarowych lub patentów, przygotowywanie umów kupna-sprzedaży, pomoc w planowaniu podatkowym, sporządzanie planów emerytalnych, przeglądanie formularzy biznesowych, negocjowanie i sporządzanie dokumentów kupna lub sprzedaży nieruchomości, przeglądanie umów pracowniczych, eksport lub sprzedaż produktów w innych krajach oraz ściąganie nieściągalnych długów. Jeśli coś pójdzie nie tak, może być potrzebny adwokat, który będzie bronił Twoich praw do znaku towarowego, wystąpi do sądu w sporze pracowniczym lub będzie Cię bronił w procesie o odpowiedzialność za produkt. Niektórzy przedsiębiorcy czekają, aż coś pójdzie nie tak, aby skonsultować się z adwokatem, ale w dzisiejszym społeczeństwie sporów, to nie jest najmądrzejszy pomysł.
W sytuacji kryzysowej, takiej jak sprawa sądowa lub zmiana znaku towarowego, możesz nie mieć czasu na dogłębne zbadanie różnych opcji prawnych. Bardziej prawdopodobne jest, że w końcu w pośpiechu przejdziesz przez strony z ogłoszeniami i utkniesz z prawnikiem drugiej kategorii.

Lepiej zacząć na odpowiednim poziomie od początku, wykonując odpowiednie poszukiwania i wybierając dobrego prawnika już teraz.

Wielu przedsiębiorców twierdzi, że ich związek z prawnikiem jest jak małżeństwo – rozwój wymaga czasu. Dlatego tak ważne jest, aby już na wczesnym etapie położyć podwaliny pod dobrą współpracę.

Jak znaleźć właściwego adwokata?


Poproś o rekomendacje właścicieli firm z Twojej branży lub zaufanych specjalistów, takich jak bankierzy lub księgowi. Nie tylko złap nazwisko; zapytaj ich o konkretne mocne i słabe strony adwokatów, których rekomendują. Następnie wykonaj kolejny krok: Zapytaj prawników współpracowników biznesowych, których rekomendują i dlaczego. (Adwokaci są bardziej skłonni do pomocy, jeśli wyrażenie prośby jako „Jeśli z jakiegoś powodu nie mógłbym korzystać z twoich usług, kogo poleciłbyś i dlaczego?”) Jeśli nadal potrzebujesz więcej perspektyw, skontaktuj się z lokalną Izbą Adwokacką; wiele z nich posiada usługi polecenia.
Następnie zorganizuj rozmowę z pięcioma najlepszymi adwokatami, których bierzesz pod uwagę. Powiedz im, że jesteś zainteresowany budowaniem długoterminowej relacji i dowiedz się, którzy z nich są gotowi spotkać się z Tobą na wstępnej konsultacji bez pobierania opłat.
Na tej wstępnej rozmowie bądź gotowy do opisania swojej działalności i jej potrzeb prawnych. Zwróć uwagę na to, co adwokat mówi i robi, i szukaj następujących cech:
Doświadczenie. Chociaż nie jest konieczne, aby znaleźć eksperta w danej dziedzinie, to ma sens szukać kogoś, kto specjalizuje się w problemach małego biznesu, w przeciwieństwie do, powiedzmy, prawa morskiego. Znajdź kogoś, kto rozumie różne struktury biznesowe i ich implikacje podatkowe.
Zrozumienie. Upewnij się, że prawnik jest gotów dowiedzieć się o celach Twojej firmy. Oczywiście, jesteś startupem już dziś, ale czy prawnik rozumie, gdzie chcesz być jutro i dzielić się swoją wizją przyszłości?
Umiejętność komunikowania się. Jeśli prawnik mówi w języku prawniczym i nie stara się wyjaśnić terminów, których używa, należy poszukać kogoś innego.
Dostępność. Czy adwokat od zasiedzenia w Warszawie – http://www.izkancelaria.pl/ będzie dostępny na spotkaniach w dogodnym dla Ciebie terminie, a nie w swoim? Ile czasu możesz się spodziewać, na odebranie nagłego połączenia telefonicznego?
Dobre stosunki. Czy to jest ktoś, z kim można się dogadać? Dobra chemia zapewni Twojemu biznesowi lepsze relacje i bardziej pozytywne wyniki.
Rozsądne opłaty. Adwokaci pobierają opłaty w wysokości od 200 do 2000 złotych lub więcej za godzinę, w zależności od lokalizacji, wielkości i prestiżu firmy, a także reputacji i doświadczenia prawnika. Zanim podejmiesz decyzję, zapoznaj się z ofertami kilku firm.